KARNİYOL

KARNİYOL

Sadece arıcı

28 Temmuz 2010 Çarşamba

Bu sene neler yaptık


Bildiğiniz gibi arıcılığa bu sene başladım. Önce iki kovan almış sonradan 12 ye çıkartmıştık. Böldüğüm kovanlarla 16 oldular.

Bütün kovanlarım varroa tabanlı elek telli olan kovanlardan.

Eski kovanlarımı aldığım yaşlı amca ilacını verdiğini söylemişti öyle çok varroa görmedim üzerlerinde. Organik bal istediğimiz içinde sürekli erkek çıtası vererek bu illetten arılarımı korumaya çalıştım. Başarılı olduğumu düşünüyorum. Şimdi her iki kovana da mart ve nisan ayları toplamı 4 lt civarı teşvik maksatlı şerbet vermiştim bir daha da vermedim. Bu gün itibari ile iki kovanda da 35 civarı sağımlık çıta bulunuyor. 10 dan fazlada sırlanmış bal aldım. Cinsinin kafkas muğla melezi olduğunu biliyoruz.Ayrıca bu kovanlar birer kez oğula kaçtılar biride çıkan ana çiftleşmedimi ne olduysa yumurta yavru olayı sarpa sarmış heryer erkek larva dolmaya başlamıştı yalancıya kaçtığı netleşince ilçe ziraat mühendisimiz Halil beyin katkısyla önce kovanı silkeledik sonra karniyol ana verdik. 3 katlı kovan anayı kabul etti bugünlerde yavrular çıkıyor. Yani kovanların başına gelmeyen kalmadı ona rağmen 4. katı gördüler. sonradan üst katlardaki balları alınca 3 e düşürdüm. Mayıs ayında kovanlar kalabalıklaşınca 5 çıta ile böldüm. Böldüğüm kovan 10 çıtada çalışıyor 4 adet petek alınacak güzel bal çekmişler. Bu arada elek tabanlı kovanların ne derece faydalı olduğunu gördüm.

Bazı kişiler akıl almadığım için yazın ortasında kovanlarımın söneceğinden bahsettiler bazıları arıların üşüyeceğini söyledi bazıları sen arıdan ne anlarsın dedi velhasıl ağzı olan konuştu. Yaw iyiki bu işe başladın balları beleşe getirdik deseydiler daha çok sevinirdim. Sanal ortamın güzelliği burada başlıyor Çok sağolun hepinizden ALLAH c.c. razı olsun. Mehmet YÜKSEL abinin söylediklerinin bir çoğunu yaptım ve bu kovanlarda başarılı oldum. Gerçekten hiç bilmediğim halde bir çok şey başardım. Arı sütü ürettim dolayısı ile ana yapmayıda öğrendim. Kovan bakımı, aktarımı, yapımı gibi farklı kategorilerde kendimi epey geliştirdim. Kimse anne karnında öğrenmiyor. :)

Ama şunuda hepimiz iyi bilelim Mehmet abini metodları bire bir uyması için o cins arılar ile çalışınız. 1,6 motor ile 2,0 motorlu araç aynı değil veya 70 cc lik traktör ile 70 cc araba aynı hızda gitmiyor örneklerini göz önünde bulunduralım. Oğul olayı mesela kovandaki arılara iş verirsenin oğula gitmezler çalışırlar bu mehmet abinin yöntemi ama ben bu yöntemin sonucunu her kovanda göremedim. Bizim arılar da 2,3,4 katlara çıkıyorlar ama illa oğulada gideceğiz diyorlar. Bölüncede bişeye benzemiyor 70,000 nüfusla 15 gün çalışıverse her yer bal dolar.O kapasiteye gelemeden gidecekler.

Dün arılıktaydım köyün en eski arıcılarından olan emin amca geldi yanıma 60 yıldır hiç arısız kalmamış sülale boyu arıcıdır. Geçen sene kovandaki arı nüfusu çok fazlaydı dedi ( karakovan ve tek katlı kovandan bahsediyorum) ona rağmen kovanlarında arı kalmaış nereye gider bunca arı filan biraz dertlendi. Bende demedim amca kovanda yavru kalmassa sülale sürermi diye. Bu tür kovan ölümlerini daha öncede yaşayan arıcıların olduğunu yazmıştım. Ama bişeyler öğretmeye çalışınca arıcıların bakışı değişiyor sen daha dün başladın der gibi bakıyorlar o yüzden şimdilik kimseye ses etmiyorum.
kovan nüfusunu kovan önlerine biriken arıdan anladığını söyledi. Senin kovanlarda arı az sönecek bu kovanlar filanda dedi :). Halbuki arıların kovan dışına sakal yapmasını veya birikmesinin sebebini bizler biliyoruz ve benim kovanların telli olmasıda bunu engelliyor. Olaya ezberci bir yaklaşım söz konusu zıtlaşmak istemediğim için aaa öylemi doğru ya arı az bak ben onu düşünmedim filan diyerek geçiştirdim.

Gelelim sonradan alınan 10 kovana.
Bu kovanlar tam bir baş belası oldular aman aman dert aldık başımıza. Oğula gitmeye kalkanlar saldırganlıkları artanlar diğer kovanları yağmalamaya çalışanlar v.s v.s. ile geçiyor günlerimiz. Geldikleri günden itibaren 3,5 gün petek kabartmamışlardı teşvik olsun diye her kovana 1 litre invert verdim tık yok sonra bi daha bi daha verilen şurup 3 e çıktı.İçlerinden bir kovan var amanın arı bumu dedirtiyor. Geçen balı olmadığı için ikinci kez 5 litre invert şurup verdim netice yine yiyeceği yok :). Deli edecek beni 2 katlı bir kovanda nasıl bal olmaz o kovan nasıl olurda bal yapmaz nasıl olurda bal aramaz anlamış değilim. Bunun gibi 4 kovanım daha var bal alamayacağım. toplamda 10 kovanın yarısında bal yok. Bunca emek zayi oldu vesselam. Balsız kovanlar 15 20 çıta da çalışıyorlar ortalama 5,6 çıta kapalı yavru var bi o kadar açık yavru ana faaliyette herşey normal kendilerine yetecek balı getiremiyorlar. Sezona hep yavrulu girdim desem yok sezon süresince kovanlarda çıkan yavrular ve tarlacılar oldukça iyi idi. Dışardan gelen bal sadece kendilerine yetecek değil ya. Ve bal olan 2 katlı kovanların arısı balı buluyorda 2 katlı oğul meraklısı kovanların arısımı bulamıyor. Ayrıca Türkiye de genelde arıcılar iki katlı çalışıyor bal alınmayacak olsa o arıcılar bal alamazlar.
Benim kanımca bu arıların ne olduğu belli değil muğlamı kafkasmı her ikisinin melezimi yoksa melezin melezimi anlamış değilim.hepsi aynı yerden geldi ama hepsi birbirinden farklı.

Birde başıma şöyle bir olay geldi eski kovanlarımdan biri yalancılamıştı o kovana oğula çıkmak isteyen kovanların birinden kapalı 3 çıta vermiştim 15 gün önce. Vermeyecektim ama kovanda arı kalmayacak. Netice bunlar gittikleri yeride batırıyor hemen oradada dikmişler memeleri yaw anaları karniyol bin bir emek zahmetle verdik kovana o anayı durduk yere kovacaklar garibi, yok bu arılardan ben acaip tırstım. İllada oğul diyen 3 kovanı tam böldüm yarı yarıya 15 çıta ise 7 çıta aldım ama sadece kapalı  yavruları aldım sebebi ise kovanı daraltmasınlar idi. Netice yine aynı. bildiğim kadarı ile oğula gidecek olan kovanda bal akımını aksatıyor sonuç balsız kovanlar. Oğul ile uğraşan kovanlara arı sütü yaptırarak hiç değilse bir işe yarasınlar diye düşünüyorum. Son olarak balsız kovanlara toplamda kovan başına 15 lt invert verdim :) balmı o da ne yan kovanda var komşu ne güne duruyor.

Unutmuştum araya ekleyeyim bal yapmayan kovanlarda çok fazla polen var her yere polen basmışlar. Eski kovanlarda ise bir düzen mevcut kenar çıtalardan içe doğru geliyorlar diğerleri önlerine gelen yere bal polen basmaktalar. İlginçler vesselam.
Bu sezonuda böylece bitiriyoruz. Kovanlarımdaki çıtalar dıştan içe ballı polenli sonra yavrulu çıtalar geliyor. Yani oğul olayında dizilimler sıkışmalar havalandırmalar akımlar v.s. on numara gelgelelim bal olmayınca canım sıkılmıyor değil.

Ramazandan önce sağım yapamayı düşünüyorum ama bal akımı henüz azalmış değil. Merakımdan sürekli kontrol ediyorum. Şunu da iyice öğrenmiş oldum hepimiz Mayıs ayında bal alabilirz nitekim ben bile aldım. Umut ediyorum seneye çok daha iyi olacak İNŞAALLAH.

Cümleten bol ballı sağlıklı arılarınız olması temennisi ile.

5 yorum:

Mehmet Yüksel dedi ki...

Burak kardeşim selamlar,
Paylaşımlarıma değer verdiğin için sana teşekkürler,açık sözlü ve konulara objektif bakışın hoşuma gitti,çalışmalarının ve başarının devamını dilerim.Hasatın bol ve bereketli olsun,selamlar.

taskın dedi ki...

bloğunzu yeni farkettim
başarılar diliyorum

Abdullah Nazlı dedi ki...

bazı kovanların polen doldurup bal yapmaması beylerin değişmesi gerektiğini haber veriyor bence.

İlhami Uyar dedi ki...

etraftaki uygulamaları da gözönünde tutarak kendi izlenim ve tecrübeleri bir araya getirince başarı kendiliğinden gelecektir,güzellikler hep sizinle olsun.

Mirili dedi ki...

Wealekümselam mehmet abi kimseden öğrenmediklerimizi öğretmeye gönüllü olduğunuz için asıl ben teşekkür ederim.

Sağol taşkın abi sizlerle İNŞAALLAH.

Abdullah bey dediğinizi bende düşündüm ama bir kaç deneme yapıp sonucu tekrar yazacağım İNŞAALLAH.

Çok sağolasın ilhami abi zamanla bir çok kriteri uygulayıp geçeceğime inanıyorum.